Dogville
kubu 2005.02.02. 18:48
dán-svéd-norvég-német-finn-olasz-japán-angol-amerikai dráma
Dogville – A menedék (wiedemann) | 2003. december 12., 11:31
Már az első képsorok is arról tanúskodnak, hogy Lars von Trier fricskának szánta a Dogville-t. A Hullámtörés és a Táncos a sötétben rendezője ezúttal sem tartózkodott attól, hogy mélyre ásson: filmes kísérletet tegyen arra, hogy feltárja az emberi lélek rejtett bugyrait. Több mint 170 perces filmes eposzában ![](http://www.deol.hu/kep/1618_0.jpg) kilenc fejezetben világít rá az emberi tökéletlenség ezerarcúságára, a záróakkordban pedig meghökkent a nélkül, hogy feloldást kínálna.
Grace (Nicole Kidman), a gyönyörű szökevény Dogville isten háta mögötti városában végre menedékre lel a nyomában járó gengszterek elől. A városka önjelölt szóvivőjének, Tomnak (Paul Bettany) közbenjárására a kis közösség megszavazza, hogy befogadja a nőt. Grace cserébe elvállalja, hogy mos, főz, takarít rájuk. Dogville lakói azonban hamarosan kimutatják a foguk fehérjét. Egyre többet követelnek Grace-től, aki rövidesen a városka rabszolgájává válik. Egy furcsa közösség vizsgázik a szemünk előtt emberségből és embertelenségből, ténykedésük csak és kizárólag a törékeny Grace szempontjából fontos. A bájos és egyben titokzatos idegen tükröt tart Dogville lakóinak – csakúgy mint nekünk, ![](http://www.deol.hu/kep/1619_0.jpg) közösségi létformában élő embereknek – és rövid idő leforgása alatt szinte átlényegül, gyarlóságait levetkőzve testet ölt benne a jóság. Lars von Trier-t ismerve nem lehet új a felvetés, a kifejezésmód azonban más a rendező korábbi filmjeihez mérten.
Lars von Trier legújabb filmjének helyszínéül egy rendkívül izolált helyet választott, hogy elszigeteltségben bontsa ki Kocsma Jenny történetét. Úgy döntött, hogy a Dogville-t a Sziklás hegységbe helyezi. A gazdasági válság idején játszódó Dogville-t a rendező részben válasznak szánta: „Két dolog inspirált a Dogville elkészítésére. Először is, amikor Cannes-ba mentem a Táncos a sötétben-nel, néhány amerikai újságíró kritizált azért, mert az Egyesült Államokról forgatok filmet, pedig még sosem jártam az Államokban. Ez provokált engem, mert legjobb tudomásom szerint amikor a Casablancát forgatták, az alkotók sosem utaztak el Casablancába. Úgy gondoltam, ez nem volt fair, ezért ![](http://www.deol.hu/kep/1617_0.jpg) akkor és ott elhatároztam, hogy csinálok még egy Amerikában játszódó filmet. Aztán meghallgattam Kocsma Jenny dalát Bertolt Brecht és Kurt Weill Koldusoperájá-ból. Csodálatos volt, és van benne egy bosszú téma, amely nagyon tetszett nekem.” Az inspirációt illetően nyilvánvaló, hogy Bertolt Brecht egyszerű, szinte lecsupaszított színháza is hatással volt a Dogville rendezőjére. Színházat látunk tulajdonképpen filmen, meglepően kevés díszlettel. A Sziklás hegység Dogville-je a szó szoros értelmében a fantázia szüleménye, igazi házak, kertek, bokrok és kutyák nincsenek a településen, pusztán néhány, a flaszterre rajzolt vonal érzékelteti a képzeletbeli határokat. Ez az első tíz percben talán zavaróan hat, később azonban megfeledkezünk róla, vagy újra és újra megmosolyogjuk Mózest, az aszfaltrajzkutyát és a gyanúsan lapos és színtelen, kétdimenziós egresbokrokat. A rendező célja bizonyára az volt, hogy ideális feltételeket teremtsen a vizsgálódáshoz, a maga valójában láttassa a kísérlet ![](http://www.deol.hu/kep/1620_0.jpg) tárgyát, az embert. A Dogville valamennyi jelenetét stúdióban forgatták nagyon kevés díszlettel, ami maximális szabadságot nyújt a színészeknek, akárcsak a 70-es évek színházi tévé-közvetítései. A rendező tökéletesen dolgozik a fényekkel, hangokkal, a vágással és a zenével: eszközeit a drámai hangulat megteremtésének szolgálatába állítja. Lars von Trier igazat ad azoknak, akik megkérdőjelezik a Dogville film voltát, egyben cáfolja, hogy antifilmről lenne szó. Egy interjúban arról beszélt a közelmúltban, hogy nem vonzza látványos effektekkel dúsított „filmszerű” film, hisz ez művi dolog: a számítógép nemcsak a filmet, hanem a nézőt is manipulálja.
|