Mindenféle filmek portálja
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2005-01-29
 
Ajánlott honlapok
 
Beszélgető szoba
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Holnapután
Holnapután : Holnapután

Holnapután

kubu  2005.02.17. 18:17

amerikai akcióthriller

A film a legkomolyabb fenyegetésről, a hirtelen klímaváltozásról, egy új jégkorszakról szól, ami annyira nem fikció, hogy idén már a HVG-ben is leközölték a Pentagon erre irányuló kutatásainak eredményét, a katasztrófatervet. Ami hozzánk idén érkezett el, az a tudományos világot már 2002 óta foglalkoztatja, amikoris egy bizonyos tudós arra a megdöbbentő eredményre jutott, hogy a globális felmelegedés egyik legközvetlenebb következménye az eljegesedés. Az új "hír" újdonságerejét mi sem bizonyítja jobban, hogy nem a Spektrum TV, vagy a National Geographic, vagy a Discovery Channel képernyőjén bukkant fel, hanem a hírekben. Azaz a tudományos világnak nem volt ideje higgadtan lereagálni az új fejleményeket, annak ellenére, hogy egy földtörténeti léptékű változásról van szó.

Ilyen előzmények után úgy gondoltunk a filmre, hogy "biztos érdekes lesz", és persze biztos az is, hogy nyálas is lesz, szóval "egy érdekes film" és "egy nyálas katasztrófafilm" valamilyen arányú keverékére lehetett számítani. Úgy gondoltuk, akármilyen is lesz ez az arány, a filmet utálni fogjuk, ha a Kyoto-i Egyezmény nem kerül szóba (amit az USA a mai napig nem írt alá), illetve, ha a Golf- áramlat leállása, mint kiváltó ok, nem jelenik meg.
Ilyen alapokkal beülve a filmre egyetlen másodpercet sem kellett kétségek közt eltöltenünk, a popcorn szó szerint megfagyott a kezeinkben, egy elképesztő hatású filmbe csöppentünk bele, döbbenetes élmény volt, az első másodperctől az utolsóig.

Nemhogy Kyoto, nemhogy a Golf-áramlat nem maradt ki a filmből, de annyira pontosan elmagyarázzák, hogy mi fog történni, illetve, hogy éppen az adott percben mi történik, hogy az ember szája tátva marad. Egy jéghegy leválása a fordulópont. Éppen akkor, amikor 2002 márciusában Roland Emmerich és Jeffrey Nachmanoff elkészült a forgatókönyv végleges verziójával, az Antarktiszról levált a Larsen B névre keresztelt jégtömb, ami körülbelül akkora egyebeesés, mintha akkor, amikor Hitchcock megírta a Madarakat, az ablakon keresztül egy sirály csapódott volna be a dolgozószobájába. A gázkibocsátás miatt bekövetkező felmelegedés révén elolvadnak a jéghegyek, ennek hatására pedig nagymennyiségű édesvíz kerül az óceánokba, ami a Golf-áralmlat leállását eredményezheti. A Golf-áramlat földünk klímájának főszereplője, délről meleget hoz északra, északról pedig hideget visz délre, ha megállna, mint ahogy az előző jégkorszak idején megállt, ez az áldásos hőcsere kikapcsolódna, és annak katasztrofális következményei lennének.
Az új jégkorszak beköszöntését 5-10, esetleg 4 éven belülire saccolják, de az is tény, hogy tavaly ilyenkor már rég a strandokon sütkéreztünk, esténként pedig már április végétől a szabad ég alatt szórakoztunk. Idén május 24-én póló, pulcsi, dzseki - körülbelül így voltak felöltözve az emberek, körülbelül március első felének, vagy október legvégének megfelelő módon.

A film pszichológiailag is nagyon tökéletesen van felépítve. Más katasztrófafilmekben az van, hogy valaki rájön, hogy nagy a veszély, de senki sem hisz neki. Ő elkezd embereket menekíteni, teljesen elborul az agya, a többiek jól elpusztulnak, de hősünk, és a többi túlélésre ítélt szereplő simán megússza. Ebben a filmben a katasztrófa mindenki számára egyaránt megdöbbentő módon köszönt be. Dennis Quaid, akit a Traffic óta már nem nagyon kedveltünk, mert sunyi módon elárulta Zeta-Jones-t, most abszolút megkedveltette magát velünk, tökéletes főszereplője a filmnek. Mellesleg, ha most belegondolunk, Zeta-Jones egyáltalán nem is volt kimondottan szimpi a Traffic-ben, ráadásul egy drogbáró nője volt, önmaga is egy drog-nagykereskedő, szóval ennyit erről.
Dennis Quaid most egy megszállott kutatót alakít, aki szinte egész életében elhanyagolta a fiát a munkája miatt. Az apa-fiú konfliktus mindig jól eteti magát a filmekben, de itt egy kicsit más a helyzet. Ki kell vinnie a fiút (akit a zseniális Jake Gyllenhaal alakít) a reptérre, de persze elfelejti. Elfelejti, de nem teljesen, tehát végül odaér, és amikor elfelejtette, akkor sem azért tette ezt, mert annyira rossz fej, csak éppen elszaladt az idő abban a hűtőteremben, ahol az Antarktiszról begyűjtött jégmintákat pakolgatta, melyekért a film elején az élettét kockáztatta. Végül az utolsó percben odaér, és kiviszi a fiút a reptérre, tehát pont nem olyan a jelenet, mint egy filmes klisé. Az autóban is végig tök jól beszélgetnek, onnan indul a téma, hogy a srác miért kapott egyest matekból, de ő elmagyarázta, hogy az eredményei mind hibátlanok voltak, csak nem írta le a számításokat, mert fejben számol. Erre az apja megállapította, hogy ezek szerint azért kapott egyest, mert okosabb volt a tanáránál, mire a srác azt feleli, hogy igen, ő is pontosan ezt mondta. Számunkra az egészből az a lényeg, hogy szemben úszva a klisékkel, itt két olyan ember beszélget egymással, akik le sem tagadhatnák, hogy rokonok, és abszolút szimpatizálnak egymással. Már itt látszik, hogy
különleges filmről van szó.

Sam (a srác) éppen egy természettudományos tanulmányi verseny okából repül New York-ba, s a repülőút során máris átélhetjük kicsiben, milyen egy katasztrófa, és pontosan ez az, ami a film által közvetített legeslegfontosabb tartalom. A gép elkezd rázkódni, de mindenki úgy van vele, hogy "á, nem lesz semmi gond", kivéve persze Sam-et, aki egyből tiszta ideg lesz. A mellette ülő lány, akibe fülig szerelmes, azzal nyugtatja meg, hogy "nézd, még mindig italokat szolgálnak fel, akkor nem lehet akkora a baj". Sam nem veszi be, és éppenséggel pár másodpercre rá a fő légikísérő dühösen ripakodik rá arra a balfékre, aki még mindig italokat szolgált fel, ahelyett, hogy becsatolta volna magát. Így működik ez a katasztrófákkal, az ember, amikor benne van, egyszerűen nem akarja tudomásul venni, hogy tényleg katasztrófa helyzetbe került, összevissza áltatja magát, egészen az utolsó percig.

A film címe, hogy "Holnapután" önmagéban is egy pszichológiai telitalálat. Valami, ami fenyeget, de nem ma, és nem is holnap, csak holnap után, azaz két darab ajtó is elválaszt minket tőle. Másrészt a "holnapután", ha valaki úgy nézi, egy drasztikusan, elképesztően közeli időpont. Amíg a "holnap" egy elvont fogalom, jelentheti magát a jövőt is, addig a holnapután maga a praktikus, konkrét és hétköznapi valóság. Ahogyan az előbb említett repülőgép-jelenetben is mindenki összes energiája arra ment rá, hogy elhessegessék a katasztrófának még a gondolatát is, ugyanígy történt egy körrel feljebb is, az államvezetésben.

Dennis Quaid egy tudományos konferencián vesz részt Új-Delhiben, ahol előadja elméletét a Golf-áramlás leállásáról, illetve a felmelegedés által előidézett jégkorszakról. A tévéközvetítés riporterei természetesen jót poénkodnak azon, hogy milyen extrém időjárási körülmények kísérik a konferenciát, konkrétan, hogy eszméletlen hóvihar tombol. Ugyanígy viccelődik az a tévériporter, aki Los Angeles-ben közvetít a tengerpartról.

De visszatérve a konferenciára, az USA rosszfej alelnöke alaposan elutasítja Dennis Quaid elméletét. Hamarosan kiderül, hogy úgy gondolta, hogy valamikor 100 éven belül bekövetkező dologról van szó. Dennis Quaid természetesen tudta, hogy eszméletlen közel van a katasztrófa, mégis, amikor hazatér, nyugodtan öntözgeti a virágait, telefonál a feleségével, megígéri, hogy kiviszi Sam-et a reptérre, satöbbi. Aztán, amikor a különféle meteorológiai állomások a lehető legdurvább hőmérséklet ingadozásokat jelentik az Atlanti-óceánról, engedélyt kap, hogy egy modellező programot lefuttasson az ország legnagyobb komputerén.

Az ilyen elemző, prognosztizáló, modellező programok nagyon komolyak. Be lehet táplálni "néhány" paramétert, és egy adott helyzetet le lehet modellezni velük, hogy a dolgok teljesen komplex alakulása mellett nagy valószínűséggel mit fog eredményezni a jövő. Nem arról van szó tehát, hogy ha nő a hőmérséklet, felmelegedik a tenger, és kész, hanem a lehető legtöbb dolog oda-vissza, sőt lánc-kölcsönhatását is lemodellezik. Mint minden komoly dolgot, ezt is a hadsereg alkalmazza elsősorban, egy-egy válságot simán bele lehet táplálni, és meg lehet határozni, hogy érdemes lenne-e megbuktatni az adott "diktátort", vagy sem. Ronald Reagan mondjuk ráfaragott egy ilyen döntésre, amikor a folyamatelemző komputerre hallgatva '83-ban lerohanta Grenadát, de akkor ez a műfaj még gyerekcipőben járt, és akkor sem a géppel volt a gond, hanem az emberekkel, akik a programot írták.

Dennis Quaid ledől szundítani egyet, amíg a gép dolgozik. Amikor felébred, elképesztő eredmény fogadja. Nem hisz a szemének, hogy 6-8 hónap alatt milyen drámai változások fognak előreláthatóan végbemenni. A kutatónő azonban, aki a csapathoz szegődött, kijavítja, hogy azok nem hónapok, hanem hetek akarnak lenni. Hoppá. Kicsivel később azonban kiderül, hogy mindez már el is kezdődött, és egy összesen 6-8 napos viharról van szó, amely az egész földet hazavágja a jégkorszakba, illetve, bocs, csak az északi féltekét, de úgy, hogy Spanyolország déli része ebben még bőven benne van.

A film elképesztően jó, és ebben biztos, hogy nagy szerepe van annak, hogy Dennis Quaid karaktere ilyen rendhagyó módon viselkedik, hogy számára is ugyanannyira megdöbbentő mindaz, ami történik, mint a többiek számára. Nagyon jó, hogy amikor más filmekben a felmelegedésről beszélne ugyanez a karakter, itt a leghétköznapibb dolgokról cseveg (például a fiával az autóban).

A film nyilvánvalóan a Titanic unokatestvére. Hatalmas kaliberű produkció, de ez mind semmi. Ami miatt a Titanic, és a Terminátor 1-2 is csodás filmek, az James Cameron. James Cameron nemcsak producer, aki megcsinálja a világ legnagyobb filmjét is, de fantasztikus művész és gondolkodó, aki a világ legprofibb és legérzékenyebb forgatókönyvét is elkészíti a szuperprodukcióihoz. A Terminátor 3. éppen azért lett olyan gagyi, mint amilyen, mert az már nem egy Cameron-film volt. Cameront a legnagyszerűbb filmesnek tekintjük, a Titanic-ot és a Terminátor 1-2-t pedig csúcsminőségű filmeknek, a Holnapután-ról pedig azt gondoljuk, hogy Cameron is csak abszolút jó véleménnyel lehet róla, mert ez a film sok tekintetben a Cameron-i csúcsminőségre emlékeztet.

Ez a csúcsminőség ott kezdődik, hogy a forgatókönyvet maguk a producerek írták, Roland Emmerich és Jeffrey Nachmanoff. Emmerich volt a rendező is, szóval igazi alkotói filmről van szó, mint a Titanic és Termi 1-2 esetén. A forgatókönyv ezzel együtt mesteri, káprázatosan jó arányt állítottak be a "nyálas akció", és az "érdekes történet" között, 0:100 az utóbbi javára. Az is nyilvánvaló, hogy "egy ilyen" valóságos világ-katasztrófa eszméletlen gazdag anyag, és ugyanolyan nehéz finoman bánni vele, mint ahogy egy Forma 1-es autóba beülve a legtöbb hétköznapi ember egyből balesetet szenvedne.
Egy ilyen "témánál" több veszély is leselkedik. Először is, a forgatókönyvírók szinte bármit megengedhetnek maguknak, mert az ilyen nagy produkciókat, ha csak egy kicsit is fogyaszthatók, mindenki megnézi. Másodszor eszméletlenül nagy anyag áll rendelkezésre, dráma- és katasztrófahegyek, amik nagyon gyorsan kitöltik a 2 órát, tehát észnél kell lenni, hogy mit válogatnak be az alkotók. Harmadszor, egy ilyen nagyon komoly anyagnak saját akarata van, ha megpróbálják eltéríteni, elpoénkodni, a nézők hatalmasat csalódhatnak. Negyedszer, és nem utolsósorban, a mega-produkcióknál is van olyan, hogy spórolás, például a Mag c. film végül úgy állt össze a néző fejében, hogy az elején addig nem látott csodás felvételeket láthattunk, megbolondult madárrajokkal, később azonban az egész a föld alatt játszódik, és egy olyan séma szerint működik, amit majdnem mindenki kívülről tud.

Emmerich és társa csodálatos eleganciával és érzékenységgel "állította össze" a forgatókönyvet. Minden jelenet nagyon komplex, úgy, hogy egész komoly emberei drámákat láthatunk akár néhány másodpercben is. Látszik, hogy tényleg csak a legelemibb élethelyzeteket listázták ki, választották be, hogy a film tényleg ne valami technikai demonstráció legyen, hanem ténylegesen egy történetet meséljen el nekünk. Ezt a történetet a film aztán egyetlen másodpercre sem veszítette szem elöl, ami nagyon jó. A film nagy-produkciós mivoltát sem úgy használták ki, hogy egy-két hiba simán belefér, hanem ehelyett annak érdekében vetették latba, hogy minden néző szellemi teherbírását a végsőkig igénybe vegyék. Értsd, a film annyira súlyos képet ad erről a katasztrófáról, amilyet csak lehet, amilyet csak elbírnak az emberek - a mega-mozinézés érzéstelenítése alatt. A történet annyira mellőzi a sémákat, hogy Dennis Quaid például nem a világ megmentéséért harcol egész film alatt, hanem csak a fiát akarja megmenteni. Az amerikai elnök szerepe sem olyan, mint a szórakoztató, de alapvetően alacsony minőséget képviselő Függetlenség Napjában.

A film látvány szempontjából is elképesztő módon kitesz magáért, az első perctől az utolsóig lélegzetelállító felvételeket látunk, olyanokat, amilyeneket eddig még soha, de a lényeg mégsem ez, hanem a történet, illetve az, amiről a történet szól, hogy ma még tehetünk valamit azért, hogy holnap már ne legyen késő. Földünk törékeny klímája egy kenuhoz hasonlít, amely most még ide-oda billeg, de bármelyik másodpercben felborulhat, onnan pedig nincs visszaút. A film a szórakozás leple alatt szembesít minket ezzel a ténnyel, ami nagyon nagy dolog. Az ember eddig úgy hitte, hogy klímaváltozást csak a napsütés, vagy annak kimaradása idézhet elő, úgy tudtuk, a felmelegedés egyre melegebb éghajlatot jelent majd. Az ember azt hitte, hogy a jégkorszak évszázadok alatt alakult ki, szép lassan, és nem néhány nap alatt. Ez a film szembesít minket azzal a Szibériában, a jég alatt talált őskori mamut-lelettel, amelynek a gyomrában ott volt az emésztetlen növény, sőt, még a szájában is ugyanaz, azaz szerencsétlen állatot nem évszázadok leforgása alatt, hanem ebédidőben pusztította ki a jégkorszak.
Ennek a filmnek a legnagyobb erénye, hogy elképesztően reális, s közben a legnagyobb hibája is ugyanez. Erő kell, hogy megnézze az ember, de mindenkit kárpótol a fantasztikus élmény, amit kapunk cserébe. Ez a film, miközben óriási kasszasiker lesz, előrehúzza óráinkat, és új fejezetet nyit a Föld történelmében. Mostantól minden nap megkérdezhetjük magunktól, hogy mit tettünk mi, és az országot irányító embereink a ká
ros anyag-kibocsátás, a felmelegedés ellen? Mostantól a Greenpeace emberei előlépnek, messze megelőzve a katonákat, a tűzoltókat, de még a mentősöket is.
A film nem egy sötét katasztrófafilm, bár az indokolatlan eufémizmusnak végképp hadat üzen. Emmerich egy jelenetben Dennis Quaid-en keresztül megjósolja, hogy szerinte mi lesz a dolog kimenetele. Azt mondja: "az előzőt is túléltük valahogy". A film végén két űrhajós nézőpontjából olyan tiszta képet kapunk, mint még soha, reméljük, ennek a kultúra- és tudatformáló hatása valamilyen módon eléri a preventív szintet, és reméljük, a film nem (csak) az Oscar-gálán lesz sikeres, de az USA is végre aláírja a Kyoto-i egyezményt.


 

Jégkorszak Magyarországon! Nem kell megijedni egy darabig még meleg lesz kishazánkban, a mozikban azonban mától már mi is didereghetünk a Holnapután című film jóvoltából. A történetben egy antarktiszi jégtömb leszakadása miatt szélsőséges időjárás alakul ki a Földön. A jeges , hurrikános katasztrófafilm premier előtti vetítésére több sztár is kíváncsi volt.

"Főleg az jutott eszembe, a film közben hogy remélem 30 fokról jelenthetek nagyon sokáig, és lesz tavasz nyár ősz tél, minden ami kell és nem következik be az ami a filmben volt" - mesélte a forgatás után Gál Noémi.

Mi történne, ha kiderülne, hogy egy újabb jégkorszak küszöbén állunk? Ez a kérdés nem hagyja nyugodni Jack Hall (Dennis Quaid) klimatológust. Kutatásai alapján arra a következtetésre jut, hogy a globális felmelegedés váratlan és katasztrofális változást idézhet elő bolygónk éghajlati viszonyaiban. Az antarktiszi jég szerkezeti vizsgálata azt mutatja, hogy hasonló folyamat lezajlására már tízezer évvel ezelőtt volt példa. Hall természetesen haladéktalanul tájékoztatja az illetékeseket a veszély közeledtéről, ám úgy tűnik, a figyelmeztetéssel elkésett. Szeme láttára válik le ugyanis egy sziget nagyságú jégtömb a Déli-sark hatalmas, egybefüggő jégtáblájából. A folyamat drámai gyorsasággal idéz elő katasztrofális időjárási viszonyokat a Föld különböző pontjain. Hihetetlen erősségű földrengések rázzák meg Tokiót, eddig ismeretlen erejű hurrikánok tombolnak Hawaiin, Új-Delhi megbénul a rázuhant hótömegtől, Los Angelesen pedig mindent elpusztító tornádó söpör végig.


Skót kollégája, Rapson professzor (Ian Holm) telefonhívása igazolja Hall legszörnyűbb rémálmait: az időjárási viszonyok elviselhetetlenné válása egy elkerülhetetlen globális változás előjele. Az új jégkorszak feltartóztathatatlanul közeledik, előtte azonban egy mindent megsemmisítő viharral kell számolnia az emberiségnek. Míg Jack Hall a közeledő katasztrófára hívja fel a Fehér Ház figyelmét, addig 17 éves fia, Sam (Jake Gyllenhaal) épp egy iskolai versenyen vesz részt társaival New York Cityben. A hirtelen beálló mostoha időjárás és az áradások miatt a fiú a városban reked. A zuhanó hőmérséklet elől a Manhattani Közkönyvtárban keres menedéket, és igyekszik telefonon kapcsolatot létesíteni apjával. Mire eléri őt, Jack már csak azt az egy mondatot tudja fiának elmondani, hogy minden körülmények között maradjon bent, és semmi esetre se mozduljon ki az épületből. Azon nyomban New Yorkba indul, hogy megmentse Samet, de talán még ő sincs tisztában azzal, hogy valójában mi vár rá, a fiára, sőt az egész Föld nevű bolygóra.


(The Day After Tomorow)
Színes, szinkronizált amerikai film, 2004
Főszereplők: Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal, Ian Holm, Emmy Rossum, Sela Ward

Rendezte: Roland Emmerich

Twentieth Century Fox

InterCom

Megvásárolható: 2004. 10. 26.

Extrák
Nyelv: magyar 5.1, angol 5.1
Feliratok: magyar, angol, dán, finn, görög, izlandi, norvég, svéd
- Interaktív menük
- Közvetlen jelenetválasztás
- A film előzetese
- Werkfilm (így készült...)
- Audiokommentár(ok)
- Képgaléria
- Kimaradt jelenetek



Mi történne, ha kiderülne, hogy egy újabb jégkorszak küszöbén állunk? Ez a kérdés nem hagyja nyugodni Jack Hall (Dennis Quaid) klimatológust. Kutatásai alapján arra a következtetésre jut, hogy a globális felmelegedés váratlan és katasztrofális változást idézhet elő bolygónk éghajlati viszonyaiban. Az antarktiszi jég szerkezeti vizsgálata azt mutatja, hogy hasonló folyamat lezajlására már tízezer évvel ezelőtt volt példa. Hall természetesen haladéktalanul tájékoztatja az illetékeseket a veszély közeledtéről, ám úgy tűnik, a figyelmeztetéssel elkésett. Szeme láttára válik le ugyanis egy sziget nagyságú jégtömb a Déli-sark hatalmas, egybefüggő jégtáblájából. A folyamat drámai gyorsasággal idéz elő katasztrofális időjárási viszonyokat a Föld különböző pontjain. Hihetetlen erősségű földrengések rázzák meg Tokiót, eddig ismeretlen erejű hurrikánok tombolnak Hawaiin, Új-Delhi megbénul a rázuhant hótömegtől, Los Angelesen pedig mindent elpusztító tornádó söpör végig.


Skót kollégája, Rapson professzor (Ian Holm) telefonhívása igazolja Hall legszörnyűbb rémálmait: az időjárási viszonyok elviselhetetlenné válása egy elkerülhetetlen globális változás előjele. Az új jégkorszak feltartóztathatatlanul közeledik, előtte azonban egy mindent megsemmisítő viharral kell számolnia az emberiségnek.
Míg Jack Hall a közeledő katasztrófára hívja fel a Fehér Ház figyelmét, addig 17 éves fia, Sam (Jake Gyllenhaal) épp egy iskolai versenyen vesz részt társaival New York Cityben. A hirtelen beálló mostoha időjárás és az áradások miatt a fiú a városban reked. A zuhanó hőmérséklet elől a Manhattani Közkönyvtárban keres menedéket, és igyekszik telefonon kapcsolatot létesíteni apjával. Mire eléri őt, Jack már csak azt az egy mondatot tudja fiának elmondani, hogy minden körülmények között maradjon bent, és semmi esetre se mozduljon ki az épületből. Azon nyomban New Yorkba indul, hogy megmentse Samet, de talán még ő sincs tisztában azzal, hogy valójában mi vár rá, a fiára, sőt az egész Föld nevű bolygóra.

INFÓ


Roland Emmerich A függetlenség napjában megmutatta, hogyan akarják elpusztítani az emberiséget a földönkívüliek. Holnapután című filmjében az ellenfél még pusztítóbb és még legyőzhetetlenebb: maga a természet. A Twentieth Century Fox az 1996-os kasszasiker, A függetlenség napja című sci-fi után most egy valós helyzetet és veszélyt középpontba állító filmet mutat be.
„Ez a film látványos akciójelenetekből és fantasztikus vizuális elemekből álló mese a túlélésről és a hősiességről” - mondja Mark Gordon producer.
A látványosság ellenére a rendező mégis inkább az emberi tényezőket emeli ki filmjéből. „Nem az számít, hogy egy-egy jelenet mennyire látványos, a mozi lelkét mégis csak a történet emberi viszonyai adják. A filmemben megmutatott apa-fiú kapcsolat nem konfliktusoktól mentes, mégis nagyon szeretetteljes. Épp ezért váltanak ki a hősök a nézőkből szimpátiát, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy izguljon értük a közönség. Végül is, amit a filmvásznon látunk nem más, mint az emberiség örök harca az elemekkel…”
„Természetesen filmünk cselekménye a jelenhez viszonyítva egy jóval későbbi időpontban játszódik, amikor az új jégkorszak beköszönte már valóban csak napok és órák kérdése, de a globális felmelegedés okozta klímaváltozás feltérképezése a mai tudományos élet egyik legégetőbb kérdése is egyben. Miközben senki sem tudja pontosan, milyen következményei lesznek a széndioxid atmoszférába jutásának, az üvegházhatásnak, addig páran ezt a történelem legnagyobb, kontrollálatlan tudományos kísérletének tartják” - fogalmaz a rendező.


Lehet, hogy pusztán a véletlen műve, de igaz, hogy a film forgatása alatt szélsőséges időjárási viszonyok sorozatáról lehetett értesülni a hírekből. 2002 júliusában hatalmas jégeső pusztított Kína középső részén. A tojás nagyságú jégdarabok 25 ember halálát és számos súlyos sérülést okoztak. A vihar fákat csavart ki tövestül, autókat és épületeket rombolt le Henan tartományban. A következő hónapban Európa több országát olyan árvíz sújtotta, melyet az évszázad áradásaként emlegetnek. Víz alá került a londoni metró, az olasz borvidék, és a Fekete-tenger környékét kénytelenek voltak elhagyni a turisták. 108-an vesztették életüket az áradások miatt, és több tízezer embert kellett kitelepíteni otthonából. Novemberben, a forgatás megkezdése után három nappal, nagy erejű tornádó söpört végig az Egyesült Államokon, mely hihetetlen pusztítást okozott tizenhárom államban, és 36 áldozatot követelt. A stáb tagjai egyébként Montreal leghidegebb telét tapasztalhatták meg, a nappali hőmérséklet gyakran maradt mínusz 25 fok alatt.


2002 márciusában, pár héttel azután, hogy Emmerich és Jeffrey Nachmanoff elkészült a forgatókönyv végleges változatával, a Larsen B nevű jégtömb levált az Antarktiszról. „Mondtuk is viccesen egymásnak - meséli Emmerich -, hogy ha nem vigyázunk, még a végén dokumentumfilm kerül ki a kezünk alól.”
A Holnapután című mozi alaphelyzete igen közel áll a realitásokhoz. „Minden katasztrófafilmnek kell legyen valami valóságos alapja, különben hatástalan marad, hiszen a közönség számára nem lesz átélhető - mondja a rendező. - Filmemben ezt a valóságmagot a globális felmelegedéssel járó éghajlati változások jelentik.”
„A tudósok - a jelenlegi állás szerint - a klímaváltást öt-tíz éven belül jósolják. Persze mi nem egy tudományos tételt igazoló filmet akartunk készíteni, hanem egy izgalmas, kétórás mozit, amely talán nemcsak szórakoztatja, de el is gondolkodtatja a nézőt” - mondja a producer.
Még egy véletlen egybeesés: 2004 tavaszán a Pentagon kiadott egy jelentést, mely egy lehetséges klímaváltozás következményeit vizsgálva biztonsági intézkedések sorozatára tesz javaslatot. A beszámolóból kitűnik, hogy nagyon komolyan számolnak a globális felmelegedés hatására történő hirtelen és gyökeres éghajlati változással. Röviden, nagyon úgy fest, hogy a Holnapután című film alapötlete sajnos egyáltalán nem pár filmkészítő fejéből kipattanó fikció csupán, hanem nagyon is reális lehetőség.

A globális felmelegedés veszélyeiről tart előadást Jack Hall professzor (Dennis Quaid). A konferencián senki sem veszi komolyan elméletét, mely szerint a sorozatosan olvadó jéghegyek eltéríthetik a Golf-áramot, ezzel szélsőséges időjárást, majdan pedig egy új jégkorszakot idézve elő. Az elvileg csak unokáinkat fenyegető események azonban gyorsabban következnek be, mint bárki számít rá: a felkészületlen emberiség képtelen megakadályozni a katasztrófát és már csak túlélni próbálja minden idők legpusztítóbb viharát, ami átformálja bolygónk addig ismert arcát. A professzor eközben a körülményekkel nem törődve útra kell, hogy megmentse fiát (Jake Gyllenhaal - Donnie Darko), aki épp a legveszélyesebb zónában tartózkodik.

Roland Emmerichnek bár egyik alkotása se durrant akkorát, mint amekkorának ígérkezett, de tagadhatatlan, hogy jól tud témát választani, amit aztán bevett eszközeivel szórakoztatóan végig is visz. A hazafi esetében megpróbált valami újjal előrukkolni, ám a Holnapután a visszatérését jelenti A függetlenség napja által kijelölt ösvényre. Ez annyira igaz, hogy a film könnyen tűnhet ennek az újrafeldolgozásának, főleg, mivel Emmerich szabályosan lemásolja korábbi sikere felépítését és hatáselemeit, az űrlények tombolását pedig egyszerűen az időjáráséval helyettesíti be. A patriotizmust ugyan kihagyja, de cserébe szinte teljesen megfeledkezik az öreg kontinensről és a globális felmelegedést, mint Amerika kálváriáját mutatja be.

A rendező a téma komolysága miatt inkább drámaisággal akar hatást elérni ahelyett, hogy lazán akciózna. Persze most is jól megrongálja New Yorkot, de ezt már láttuk sokszor. Képtelen újat mondani vagy bármi érdekeset kihozni az alapokból és nagyrészt a főszereplőket sem tudja helyzetbe hozni. Hőseink a fenekükön ülnek és aggódnak, akcióba nem nagyon kerülnek. Aki látta az előzetest, annak a filmet igazából meg se kell néznie, hisz benne voltak a főbb fordulatok és szinte az összes mozgalmas jelenet. Ami közöttük van az egyébként is csak a katasztrófafilmek megszokott menete, méghozzá meglehetősen lassú pörgésben. A világot átalakító kilátástalan helyzet eredetiséget jelenthetne, de végül ebből is csak annyi sül ki, hogy Amerika élt, él, élni fog.

A Holnapután egyedüli tanulsága, hogy Roland Emmerich kifogyott az ötletekből. Az nem meglepetés, hogy arcátlan lopásokkal, olcsó hatásvadászattal és érzelgősséggel operál, ám ezúttal nagyon kevés az, ami ezekért kárpótolhatna. Mentségére legyen mondva, hogy igyekszik visszafogni magát, sőt alkalmanként filmjének vannak egész szellemes és értelmes pillanatai. Rendezőnk próbál felnőni a feladathoz, de összességében nem tud. Emmerich-hez hasonlóan a szereplőgárda is tehetetlenül vergődik, egyedül az effektesek teszik a dolgukat, ám ebben a túlzsúfolt kínálatban az ő munkájuk sem kínál semmi extrát. Ez a fáradt és fantáziátlan iparosmunka kizárólag kezdő mozibajáróknak ajánlható, de ők is jobban járnak, ha egy valóban felhőtlen szórakozásra fizetnek be, mert ez csak vihar egy pohár vízben.

 

 
Külföldi filmek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?